wysportowana kobieta mierząca obwód talii za pomocą miary krawieckiej

Najpopularniejsze diety wspomagające odchudzanie

 

Lato zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim sezon na plażowanie i wodne szaleństwa. To już ostatni dzwonek, żeby przygotować swoje ciało do bikini lub kąpielówek i zrzucić ostatnie nadprogramowe kilogramy. Szukasz skutecznej diety, która pozwoli ci osiągnąć upragniony cel? Do dyspozycji masz tak wiele opcji, że z pewnością znajdziesz coś dla siebie! Na ratunek przyjdą ci zarówno diety odchudzające, jak i oczyszczające, które pobudzą twój metabolizm, wspomogą detoksykację organizmu i przyspieszą spalanie tkanki tłuszczowej. Poznaj wady i zalety popularnych modeli żywieniowych i wybierz dietę najlepiej dostosowaną do twoich potrzeb. Wakacje bez kompleksów? My jesteśmy na tak! 

 

 

Rodzaje diet 

 

Przez ostatnie lata specjaliści w dziedzinie żywienia opracowali wiele rodzajów diet, które szturmem wkradły się na polski i światowy rynek. Niegdyś prym wiodła słynna dieta 1 000 kcal, która dziś jest powszechnie krytykowana zarówno przez dietetyków, jak i samych pacjentów. Nie oznacza to jednak, że ludzie przestali szukać szybkich rozwiązań, czyli tzw. diet cud, które przynoszą ekspresowe efekty.

 

Poza głodówkami, do których niewątpliwie zalicza się dieta 1 000 kalorii, istnieją zdrowsze alternatywy, umożliwiające zrzucenie nadprogramowych kilogramów i poprawę kondycji psychofizycznej. Zanim poznasz mniej lub bardziej zdrowe diety odchudzające i/lub oczyszczające, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie są ich najważniejsze założenia i w jaki sposób je przeprowadzić, żeby osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty. 

 

Dieta odchudzająca 

 

Jak sama nazwa wskazuje, głównym celem diety na odchudzanie jest redukcja masy ciała. Aby przyniosła jak najwięcej korzyści, należy przestrzegać kilku ważnych zasad. Jeśli chcesz uniknąć efektu jojo i cieszyć się szczupłą sylwetką oraz lepszą odpornością i sprawniejszym trawieniem, powinieneś pamiętać przede wszystkim o: 

  • wprowadzeniu zmian na stałe, a nie na chwilę, 
  • uwzględnieniu w jadłospisie dobrej jakości węglowodanów, pełnowartościowego białka i zdrowych tłuszczów, 
  • dostosowaniu kaloryczności do swojego trybu życia, 
  • wyeliminowaniu wysokoprzetworzonych produktów, 
  • odpowiednim nawodnieniu, 
  • spożywaniu pokarmów obfitujących w błonnik,
  • ograniczeniu rafinowanego cukru i tłuszczów trans, 
  • sięganiu po świeże warzywa i owoce, 
  • wprowadzeniu dodatkowej suplementacji, zwłaszcza w przypadku niedoborów.

Szukasz suplementów wspomagających odchudzanie dla niej oraz sprawdzonych suplementów na odchudzanie dla niego? Kup wszystko, czego potrzebujesz, w jednym miejscu i to bez wychodzenia z domu!

 

waga, notatnik, długopis, serce, stetoskop oraz zdrowe przekąski na czarnym blacie

 

Dieta oczyszczająca 

 

Nie od dziś wiadomo, że niektóre produkty mogą usprawnić detoksykację organizmu, przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej oraz wspomóc leczenie wielu schorzeń. To właśnie dlatego diety oczyszczające cieszą się w ostatnim czasie tak ogromną popularnością. Aby wyciągnąć z nich jak najwięcej korzyści, należy pamiętać o: 

  • spożywaniu pokarmów o właściwościach antyoksydacyjnych (buraki, cytryna, żurawina, seler, kiszona kapusta), 
  • wzbogacaniu jadłospisu produktami usprawniającymi pracę układu pokarmowego (zielone koktajle, sok z pietruszki, jabłka), 
  • popijaniu naparów ziołowych (skrzyp polny, brzoza, czystek, mięta, rumianek), 
  • regularnym piciu wody (woda czysta oraz z dodatkiem mięty i/lub cytryny). 

Jeśli chcesz zminimalizować ryzyko niedoborów pokarmowych i szybciej oczyścić swój organizm z toksyn, sięgnij po witaminy dla mężczyzn lub witaminy dla kobiet – uzupełnij domowe zapasy bez wizyty w aptece!

 

Popularne diety

 

Lista „super diet”, które mogą dać ci satysfakcjonujące efekty w odchudzaniu, jest naprawdę długa. Poznaj kilka z nich i wybierz tę najlepiej dostosowaną do twoich potrzeb i możliwości. Pamiętaj, że warto skonsultować tę decyzję z lekarzem lub doświadczonym dietetykiem!

 

Dieta Dukana 

 

Dieta Dukana to rodzaj diety białkowej, której nazwa wywodzi się od nazwiska francuskiego dietetyka – Pierre'a Dukana. Jej głównym założeniem jest spożywanie produktów białkowych i ograniczenie tych będących źródłem tłuszczów i węglowodanów. Dieta dzieli się na cztery fazy i każda z nich pełni określoną funkcję – zrzucenie zbędnych kilogramów, utrwalenie efektów i stabilizację wagi.

 

Model żywieniowy opracowany przez Pierre’a Dukana jest powszechnie krytykowany w środowisku dietetycznym. Według jego przeciwników długotrwałe stosowanie diety proteinowej może prowadzić do zaburzeń pamięci i koncentracji, obciążenia wątroby, zakwaszenia organizmu, a nawet niewydolności nerek. Warto wspomnieć również o ryzyku niedoborów witamin i mikroelementów, w tym wapnia, oraz dolegliwościach ze strony układu pokarmowego.

 

dieta Dukan – tablica z napisem PROTEIN oraz wysokobiałkowe produkty na szarym tle

 

Dieta kopenhaska 

 

Dieta kopenhaska zasila grono tzw. szybkich diet, które mają zapewniać ekspresowe rezultaty. Według jej twórcy pierwsze efekty można zauważyć już po 13 dniach jej stosowania. Warto podkreślić, że jest ona bardziej restrykcyjna od wyżej wspomnianej diety 1 000 kalorii – jej główną zasadą jest spożywanie trzech posiłków dziennie, których wartość energetyczna oscyluje wokół 500-800 kcal. 

 

Według specjalistów w dziedzinie żywienia dieta kopenhaska posiada więcej wad niż zalet. Zdecydowanie powinny unikać jej osoby zmagające się z zaburzeniami odżywiania, zwłaszcza te przejawiające objawy anoreksji. Bazowanie na tak niskokalorycznym i mało urozmaiconym jadłospisie może prowadzić do dużego osłabienia, spadku koncentracji, niedoborów pokarmowych oraz efektu jojo. 

 

Dieta białkowa

 

Dietą białkową można określić wszelkie modele żywieniowe, których głównym założeniem jest zwiększenie podaży białka w codziennym jadłospisie. Poza dietą Dukana można zaliczyć do niej dietę Atkinsa, zone, MIND, South Beach oraz paleo. Niemal każda z nich promuje spożywanie takich produktów jak dobrej jakości mięso, ryby, owoce morza i – w niektórych przypadkach – nabiał. 

 

Dieta proteinowa może zagwarantować spektakularne spadki wagi, jednak nie jest całkowicie pozbawiona wad. Zbyt restrykcyjna i nieodpowiednio przeprowadzona, zaburza funkcjonowanie niektórych narządów (nerki, mózg, wątroba) oraz przyczynia się do pogorszenia samopoczucia, w tym zawrotów głowy i mdłości, zwłaszcza w początkowej fazie. 

 

 

Dieta Montignac

 

Według teorii Michela Montignaca za przybieranie na wadze odpowiadają węglowodany, w szczególności te o wysokim indeksie glikemicznym. To właśnie dlatego w opracowanej przez niego diecie dominują produkty o IG poniżej 50. Nie mniej istotne jest odpowiednie łączenie pokarmów – najlepszą opcją jest spożywanie posiłków białkowo-tłuszczowych lub białkowo-węglowodanowych. 

 

Dieta Montignaca pozwala schudnąć 1-2 kg tygodniowo, co uznawane jest za całkowicie bezpieczne tempo. Co więcej, uchodzi ona za dobrą dietę dla cukrzyków, ponieważ reguluje poziom glukozy we krwi. Za jej dodatkowy atut uważa się brak konieczności liczenia kalorii i dużą różnorodność. Wśród jej największych wad natomiast wymienia się potrzebę kontrolowania indeksu glikemicznego, co może być szczególnie uciążliwe na początku jej stosowania.

 

tablica z napisem LOW GLYCEMIC INDEX oraz produkty o niskim IG na szarym tle

 

Dieta South Beach 

 

Pod koniec XX wieku dieta South Beach została okrzyknięta najlepszą dietą dla osób zmagających się ze schorzeniami układu sercowo-naczyniowego. Opracowana przez kardiologa Arthura Agatsona, szybko zyskała rzesze fanów, którzy docenili ją za ogromną różnorodność oraz brak konieczności odmierzania porcji jedzenia i liczenia kalorii. 

 

Główną zasadą diety South Beach jest bazowanie na potrawach o niskim indeksie glikemicznym (IG<60). Aby była skuteczna, należy podzielić ją na trzy fazy – każdy kolejny etap jest mniej wymagający i bardziej urozmaicony. Warto pamiętać, że powyższa dieta nie jest polecana przy refluksie żołądkowym, cukrzycy, hipoglikemii, wrzodach żołądka oraz chorobach nerek i wątroby. 

 

Dieta Cambridge 

 

W latach 80. XX wieku dieta Cambridge znalazła się w ścisłej czołówce popularnych diet w Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych. To właśnie stąd wzięły się jej dwie odmiany – amerykańska i brytyjska. Dziś znacznie częściej stosuje się model bazujący na obydwu wariantach, zwany dietą 1:1. Opiera się on na tzw. stopniach energetycznych, które pozwalają zredukować masę ciała, a następnie ją ustabilizować. 

 

Na diecie Cambridge – zwłaszcza w jej początkowej fazie – spożywa się gotowe, specjalnie opracowane produkty, które można nabyć jedynie u certyfikowanego konsultanta. Z czasem wprowadza się konwencjonalne posiłki, przygotowane według określonych zasad. Warto podkreślić, że długie stosowanie tego typu diety może prowadzić do przewlekłego zmęczenia, zaburzeń hormonalnych, spowolnienia metabolizmu oraz niedoborów witamin i minerałów. 

 

Zależy ci na osiągnięciu szybkich efektów odchudzania bez uszczerbku na zdrowiu? Zamów dobrej jakości suplementy dla kobiet lub starannie wyselekcjonowane suplementy dla mężczyzn prosto pod swoje drzwi! 

 

Dieta fitness

 

Dieta fitness, zwana również dietą fitnesski, to model żywieniowy dedykowany kobietom prowadzącym aktywny tryb życia. Jej podstawą są zbilansowane posiłki, w których nie brakuje dobrej jakości węglowodanów, pełnowartościowego białka oraz zdrowych tłuszczów. Nie mniej istotna jest regularność ich spożywania – warto sięgać po nie co trzy godziny, aby uniknąć napadów głodu i wahań cukru we krwi. 

 

W przypadku powyższej diety przepisy powinny bazować na chudym mięsie, rybach, kaszach, ryżu, płatkach owsianych, jajkach, orzechach oraz świeżych warzywach i owocach – te ostatnie należy uwzględniać jedynie w dwóch posiłkach ze względu na wysoką zawartość cukrów prostych. W diecie fitnesski nie ma miejsca na wysokoprzetworzone produkty, w tym fast foody, słodkie napoje i sklepowe słodycze. 

 

Niezależnie od tego, na jaką dietę się zdecydujesz, powinieneś zadbać o odpowiednią suplementację. Zajrzyj do zakładki PROMOCJE i kup niezbędne specyfiki w atrakcyjnych cenach!

Bibliografia +