Bakalie

Bakalie to składniki, które warto uwzględnić w swoim jadłospisie – nie dość, że doskonale smakują i charakteryzują się wysoką wartością odżywczą, to jeszcze znajdują szerokie zastosowanie w kuchni. Orzechy, suszone owoce, a może pestki i nasiona? Na które rodzaje bakalii postawić i dlaczego? I gdzie kupić tanie bakalie?

 

 

Ładuję...
Zobacz jako Siatka Lista

Wyświetlasz 1-24 z 26 produktów

Ustaw kierunek malejący
Zobacz jako Siatka Lista

Wyświetlasz 1-24 z 26 produktów

Strona
Ustaw kierunek malejący

Bakalie 

 

Bakalie to składniki, które goszczą niemal w każdej kuchni. Wszyscy mieli okazję ich spróbować, jednak nie każdy jest świadomy ich prozdrowotnych właściwości. Co to są bakalie? Dlaczego warto po nie sięgać? I gdzie kupić dobre bakalie? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej. 

 

Bakalie – co to?

 

Co to są bakalie? Są to m.in. orzechy, suszone owoce oraz pestki i nasiona, które służą jako dodatek do wypieków, deserów, sałatek, koktajli, a nawet ryb i mięsnych dań. Ale nie tylko – doskonale sprawdzają się one również jako samodzielna przekąska, ponieważ w większości są sycące i odżywcze.

 

Bakalie – rodzaje

 

Jeśli chodzi o rodzaje bakalii, wśród tych najpopularniejszych wymienia się: 

  • orzechy (np. migdały, nerkowce, pistacje, orzechy włoskie, brazylijskie i laskowe), 
  • suszone owoce (np. rodzynki, suszone morele, śliwki, figi, żurawina, jagody goji, daktyle), 
  • owoce liofilizowane (np. truskawki, maliny, wiśnie, jagody),
  • pestki i nasiona (sezam, pestki dyni, ziarna słonecznika). 

Do powyższej puli można dorzucić również wiórki kokosowe, mak, chipsy owocowe oraz kandyzowaną skórkę z owoców, takich jak pomarańcze, cytryny, pomelo czy limonki. 

 

Czy bakalie są zdrowe

 

Czy bakalie są zdrowe? Wiele zależy od ich rodzaju, jednak większość z nich może poszczycić się prozdrowotnym potencjałem. Na szczególną uwagę w tym aspekcie zasługują orzechy, które stanowią prawdziwą skarbnicę witamin, minerałów, kwasów tłuszczowych, polifenoli oraz błonnika pokarmowego. Ponadto zawierają one solidną porcję białka. Co jeszcze do zaoferowania mają ci te bakalie? Z badań naukowych wynika, że orzechy: 

  • korzystnie oddziałują na florę jelitową, 
  • zmniejszają ryzyko rozwoju chorób układu krążenia, 
  • usprawniają funkcjonowanie układu nerwowego,
  • łagodzą stany zapalne w organizmie, 
  • obniżają poziom cukru we krwi, 
  • zwalczają stres oksydacyjny, 
  • wykazują działanie przeciwnowotworowe. 

Poruszając temat bakalii, nie można zapomnieć także o pestkach i nasionach. Na prowadzenie wysuwają się tutaj pestki dyni, które przynoszą wiele dobrego naszemu układowi nerwowemu, sercu, mięśniom i kościom, oraz nasiona słonecznika, które redukują stężenie glukozy we krwi i niwelują stany zapalne. A co z suszonymi bakaliami, np. śliwkami, żurawiną, rodzynkami lub morelami? Okazuje się, że nie pozostają one daleko w tyle za orzechami, pestkami i nasionami, ponieważ w nich również można znaleźć witaminy, minerały, przeciwutleniacze oraz błonnik, który usprawnia perystaltykę jelit, zapobiegając zaparciom. 

 

Bakalie – wartości odżywcze

 

Ile kalorii i jakie substancje odżywcze znajdują się w bakaliach? Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ wszystko zależy od ich rodzaju. W przypadku orzechów, za te najbardziej kaloryczne uznaje się orzechy makadamia (ok. 700 kcal/100 g), a najmniej – orzechy nerkowca (ok. 550 kcal/100 g). 100 g suszonych moreli to ok. 250 kcal, z kolei taka sama porcja suszonych daktyli dostarcza nam ok. 300 kcal.



Search engine powered by ElasticSuite