Zamienniki cukru

Cukier to jeden z najbardziej szkodliwych składników dla naszego zdrowia. Jego nadmiar prowadzi do rozwoju chorób przewlekłych, nadwagi i otyłości, nadciśnienia tętniczego oraz próchnicy zębów. Ponadto nie dostarcza on nam żadnych wartości odżywczych i działa silnie uzależniająco. Na szczęście mamy do dyspozycji wiele zamienników cukru, które nie sieją spustoszenia w naszym organizmie. Po jaki zamiennik cukru sięgnąć, jeśli jesteś diabetykiem, sportowcem lub rodzicem małego dziecka? I który z nich sprawdzi się na diecie odchudzającej? Poznaj najlepsze propozycje!

Ładuję...
Zobacz jako Siatka Lista

Wyświetlono 16 wyników

Ustaw kierunek malejący
Zobacz jako Siatka Lista

Wyświetlono 16 wyników

Ustaw kierunek malejący

Zamienniki cukru – dlaczego warto wprowadzić je do diety?

 

Zanim poznasz odpowiedź na pytanie, który zamiennik cukru jest najzdrowszy i jakie substancje słodzące najlepiej sprawdzą się w twoim przypadku, dowiedz się, dlaczego warto wyeliminować cukier ze swojego jadłospisu. Otóż jest to składnik, który sieje prawdziwe spustoszenie w organizmie, zwłaszcza jeśli spożywa się go w nadmiarze. Wbrew pozorom nie prowadzi on jedynie do rozwoju cukrzycy, próchnicy zębów oraz nadwagi i otyłości – sięgając regularnie po „białą śmierć”, narażasz się na nadciśnienie tętnicze, zaburzenia gospodarki lipidowej, a nawet nowotwory. Ale to nie wszystko – badania naukowe wskazują również, że stosowanie diety bogatej w cukier sprzyja występowaniu stanów lękowych i depresji. 

 

Naturalne zamienniki cukru

 

Wiele osób – zwłaszcza tych stawiających na zdrowe odżywianie – chętnie stosuje naturalne zamienniki cukru białego, wśród których króluje miód. Czy faktycznie można uznać go za najzdrowszy zamiennik cukru? Nie ulega wątpliwości, że ma on nam sporo do zaoferowania pod względem odżywczym – stanowi on bowiem obfite źródło kwasów organicznych i związków bioaktywnych, które wykazują szereg cennych właściwości. Należy jednak mieć świadomość, że obfituje on w cukry proste, zatem nasz organizm reaguje na niego jak na zwykły cukier stołowy. To samo dotyczy innych zamienników cukru (naturalnych), takich jak syrop z agawy, klonowy czy daktylowy. Jeśli planujesz wdrożyć je do swojego jadłospisu, koniecznie sięgnij po sprawdzone produkty. Doskonałym wyborem będzie m.in. syrop klonowy, z agawy i daktylowy od firmy Big Nature, która dba o najwyższą jakość swoich wyrobów.

 

Najzdrowsze zamienniki cukru

 

Najzdrowszy zamiennik cukru – która substancja słodząca zasługuje na to miano? Na rynku dostępnych jest dużo godnych uwagi słodzików, które z powodzeniem zastąpią ci biały cukier. Mowa m.in. o erytrytolu, ksylitolu, maltitolu oraz stewii.

 

Zamiennik cukru – erytrytol

 

Na jedno z czołowych miejsc w zestawieniu zdrowych zamienników cukru zasługuje erytrol, zwany także erytrytolem. Jest to słodzik należący do grupy polioli, czyli alkoholi wielowodorotlenowych. Jest on mniej słodki od cukru, ale za to posiada niemal zerową kaloryczność – w porcji odpowiadającej jednej łyżeczce (5 g) znajduje się zaledwie 1 kcal. Jego ogromną zaletą jest również to, że nie powoduje on próchnicy zębów, a do tego charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym, co oznacza, że nie przyczynia się do wzrostu poziomu glukozy i insuliny we krwi. Jeśli chcesz wprowadzić go do swojej diety, wybierz produkt ze sprawdzonych źródeł, np. erytrol Intenson lub erytrol Targroch. 

 

Zamiennik cukru – ksylitol

 

Czym jeszcze możesz zastąpić cukier? Zamiennikiem, który idealnie sprawdzi się w twojej diecie, jest ksylitol. Jest to tzw. cukier brzozowy, który – podobnie jak erytrytol – należy do grupy polioli. Jest on aż dwukrotnie mniej kaloryczny od sacharozy, choć niewiele odbiega od niej poziomem słodkości. Zawiera on mało kalorii, bo zaledwie 20 kcal na jedną łyżeczkę, a do tego cechuje się niskim indeksem glikemicznym. Co ciekawe, wykazuje on szereg wyjątkowych właściwości – według obserwacji naukowców zapobiega on występowaniu próchnicy, zwiększa produkcję kolagenu, a także poprawia wchłanianie wapnia. Warto jednak mieć świadomość, że w dużych ilościach może on wywołać nieprzyjemne dolegliwości żołądkowo-jelitowe, w tym biegunkę, wzdęcia, ból brzucha oraz mdłości. To właśnie dlatego należy wdrażać go w małych ilościach i sukcesywnie je zwiększać. Jeśli zależy ci na produkcie dobrej jakości, postaw na ksylitol Intenson lub ksylitol Targroch. 

 

Zamiennik cukru – maltitol 

 

Poruszając temat najlepszych zamienników cukru w diecie, nie można zapomnieć o maltitolu, który – podobnie jak poprzednicy – jest zaliczany do polioli. Ciekawostką jest fakt, że w procesie produkcji żywności wykorzystuje się go jako środek wypełniający i utrzymujący wilgoć. Jego słodkość jest bardzo zbliżona do tej typowej dla białego cukru. Ma on jednak niższy indeks glikemiczny i znacznie niższą wartość energetyczną – w jego 5-gramowej porcji znajduje się tylko 12 kcal. Co więcej, nie przyczynia się on do powstawania płytki nazębnej i rozwoju próchnicy. Warto pamiętać, że – podobnie jak ksylitol – w dużych ilościach może on wywołać efekt przeczyszczający. Jeśli szukasz sprawdzonego produktu, zaopatrz się np. w maltitol Intenson. 

 

Zamiennik cukru – stewia

 

Jeśli na co dzień wystrzegasz się syntetycznych zamienników cukru, a poliole nie odpowiadają twoim oczekiwaniom, postaw na stewię. Jest to roślina z rodziny astrowatych, która charakteryzuje się nawet 300 razy większą słodkością niż biały cukier, a to wszystko za sprawą tzw. glikozydów stewiolowych. Na uwagę zasługuje fakt, że poza intensywnie słodkim smakiem stewia może poszczycić się wszechstronnym prozdrowotnym działaniem – według doniesień naukowych posiada ona zdolność do redukowania ciśnienia tętniczego, ochrony wątroby przed toksynami oraz łagodzenia objawów wrzodziejącego zapalenia jelita grubego. Ponadto nie powoduje ona próchnicy zębów i nie zwiększa stężenia glukozy we krwi. W MyBionic do dyspozycji masz m.in. stewię w kryształkach i w tabletkach. 

 

Zamiennik cukru dla cukrzyków

 

Szukasz bezpiecznych zamienników cukru dla diabetyków? Powinieneś zatem celować w takie substancje słodzące, które nie powodują skoku glukozy i insuliny we krwi. Idealnym wyborem dla osób zmagających się z cukrzycą jest stewia i to nie tylko ze względu na niski indeks glikemiczny. Nauka mówi, że jej dodawanie do posiłków obniża poziom cukru we krwi po ich spożyciu. Ale to nie koniec jej zalet – obserwacje naukowców wykazały także, że może ona łagodzić niektóre powikłania cukrzycowe, w tym uszkodzenie nerek. Po jaki zamiennik cukru dla diabetyków sięgnąć, jeśli nie przepadasz za stewią? Świetną opcją będzie również ksylitol i erytrytol. 

 

Zamiennik cukru dla dzieci

 

Jakie są najlepsze zamienniki cukru dla dzieci? Jest ich co najmniej kilka. Doskonałą opcją jest m.in. stewia, jednak ma ona gorzki posmak, który może nie przypaść do gustu małym smakoszom. Równie dobrze możesz dodawać do ich napojów lub posiłków ksylitol bądź erytrytol, zaczynając oczywiście od niewielkich porcji – w przeciwnym razie możesz narazić je na biegunkę i ból brzucha. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby użyć odrobiny miodu, ewentualnie syropu klonowego lub daktylowego, np. od firmy Big Nature, za którymi większość dzieci wręcz przepada.

 

Zamiennik cukru na keto

 

Coraz więcej osób decyduje się na rozpoczęcie przygody z dietą ketogeniczną. Jest to model odżywiania, który polega na ograniczenia węglowodanów do niezbędnego minimum i bazowaniu na źródłach białka oraz tłuszczu. W tym przypadku najdogodniejszym wyborem są zamienniki cukru bez kalorii lub z ich nieznaczną ilością. Biorąc pod uwagę ten fakt, do keto jadłospisu można bez obaw wprowadzić ksylitol, stewię oraz erytrytol. Jeśli nie wyobrażasz sobie swojego codziennego menu bez słodkich przekąsek, wiedz, że do dyspozycji masz także keto słodycze, w tym pyszne batoniki, czekoladę z mandarynką i MCT oraz krem o smaku białej czekolady i maliny od BeKeto

 

Zamiennik cukru do ciasta

 

Jesteś fanem wypieków, ale unikasz ich ze względu na stan zdrowia lub dietę redukcyjną? Od teraz nie musisz tego robić – wystarczy, że sięgniesz po odpowiednie zamienniki cukru do ciast, np. wspomnianą już stewię, ksylitol i erytrytol. Pamiętaj jednak, że jeśli korzystasz z przepisów uwzględniających cukier, powinieneś zmieniać ich proporcję, ponieważ niektóre z nich są od niego mniej lub bardziej słodkie. Dla przykładu – 5 g sacharozy odpowiada swoją słodkością około 8 g erytrytolu, natomiast 1 łyżeczka sproszkowanej stewii to w przybliżeniu 3 łyżeczki cukru.

Search engine powered by ElasticSuite