Krzem kiedy stosować, na co pomaga i gdzie występuje?

Krzem — kiedy stosować, na co pomaga i gdzie występuje?

 

Krzem jest pierwiastkiem o niezwykłych właściwościach. Przede wszystkim zapobiega on wypadaniu włosów oraz łamaniu się paznokci. Znane są także inne korzystne właściwości krzemu dla organizmu, np. zmniejszanie ryzyka rozwoju schorzeń kostno-stawowych i miażdżycy. Niestety ilość tego cennego pierwiastka maleje wraz z wiekiem. Warto zatem wiedzieć, jakie są objawy niedoboru krzemu. W jakich produktach występuje ten pierwiastek? Z czym wiąże się jego nadmiar?

 

Krzem — kiedy stosować?

 

Rekomendowana dzienna dawka tego pierwiastka dla dorosłych wynosi 20-30 mg. Zwiększone zapotrzebowanie na krzem występuje u osób, które stosują diety niskokaloryczne oraz spożywają wysoko przetworzoną żywność. Ponadto należy pomyśleć o dodatkowej suplementacji krzemu wraz z wiekiem, ponieważ poziom tego pierwiastka maleje u osób starszych. Po krzem powinny sięgnąć także pacjenci po operacjach stawów, kości i chorujący na osteoporozę. W celu nabycia preparatów wzmacniających układ kostny warto zajrzeć do naszego sklepu, w dziale: suplementy dla kobiet

Sprawdź, na co pomaga krzem.

 

Krzem — właściwości

Co to jest krzem i jaką odgrywa rolę w organizmie? Przede wszystkim ten pierwiastek pełni istotną funkcję w budowie tkanki łącznej występującej m.in. w skórze, błonach śluzowych, stawach. Co więcej, krzem bierze udział w procesie syntezy kolagenu, a także odpowiada za stymulację różnicowania komórek kościotwórczych. Znane są także inne właściwości krzemu, takie jak:

  • wpływ na poziom cholesterolu w osoczu krwi, przez co zapobiega on rozwojowi miażdżycy i cukrzycy,
  • wzmacnianie układu immunologicznego,
  • wiązanie metali ciężkich w nierozpuszczalne kompleksy, co ogranicza ich potencjalnie negatywne działanie na organizm,
  • wpływ na metabolizm innych makroelementów i mikroelementów w organizmie, np. magnezu, cynku, wapnia, potasu,
  • zapobieganie stanom zapalnym skóry,
  • pomoc w leczeniu chorób dermatologicznych, np. trądziku, egzemy,
  • ograniczanie wypadania włosów.

Ponadto warto zwrócić uwagę na przeciwnowotworowe działanie krzemu.

Adaptogeny — co to? — Sprawdź, jaki mają dobroczynny wpływ na Twój organizm.

 

Krzem — gdzie występuje?

 

Gdzie występuje krzem? W czym jest go najwięcej? Największą ilość tego minerału można znaleźć w ziołach, w szczególności w pokrzywie i skrzypie polnym (aż 60%). Ponadto, aby uzupełnić ten cenny pierwiastek, warto sięgnąć po:

 

  • warzywa – przede wszystkim korzeniowe (np. buraka, marchewkę), a także strączkowe (np. kukurydzę, fasolę),
  • owoce (np. daktyle),
  • wodę źródlaną,
  • orzechy (np. laskowe),
  • owoce morza,
  • produkty zbożowe (płatki owsiane, otręby, chleb razowy),
  • produkty pochodzenia roślinnego bogate w celulozę.

 

Warto również stosować preparaty bogate w krzem, które można znaleźć w naszym sklepie: suplementy dla mężczyzn.

 

Nadmiar krzemu w organizmie

Krzem — właściwości lecznicze tego pierwiastka sprawiają, że wiele osób coraz chętniej sięga po produkty bogate w ten składnik. Natomiast nie należy przesadzać z jego ilością. Nadmiar krzemu to rzadkość i zazwyczaj nie obserwuje się go w organizmie w wyniku spożywania zbilansowanej diety. Niemniej jednak warto zwrócić uwagę, iż długotrwałe i nasilone zażywanie dużych dawek krzemu może przyczynić się do rozwoju kamicy moczowej oraz negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie nerek. Pacjenci przewlekle dializowani należą do grupy osób, narażonych na akumulację krzemu, co może zwiększać ryzyko neuropatii, nefropatii, chorób wątroby i kości. 

Różeniec górski — właściwości lecznicze, które wspierają pracę układu nerwowego i nie tylko.

 

Niedobór krzemu 

 

Osoby niedożywione, w podeszłym wieku oraz te, które stosują restrykcyjne diety bądź spożywają wyłącznie wysoko przetworzoną żywność, są narażone na niedobór krzemu. Objawy tego problemu dotykają np. skóry, co można zauważyć po nasilonych efektach procesów jej starzenia. Co więcej, przy niedostatecznej podaży pierwiastka dochodzi do pogorszenia kondycji włosów (rozdwajania końcówek, łamliwości kosmyków). Ponadto brak krzemu w organizmie zwiększa ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych (np. miażdżycy). Niedobór krzemu może mieć również wpływ na nieprawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego.

 

Kiedy stosować jagody goji? Dowiedz się jak wesprzeć pracę układu odpornościowego.

Bibliografia +